İnfina Blog

Bankalar Amaçlarını Para Kazanmakla Sınırlandırmamalı

Bankalar Amaçlarını Para Kazanmakla Sınırlandırmamalı

ABD tüketici marketi üzerine yapılan araştırmaya göre; hem tüketici olarak hem de çalışan olarak kilit konumda bulunan Z jenerasyonunu cezbetmek için gerekli en önemli faktör bir amaç uğruna faaliyet gösteren bir işletme olmanız. Z kuşağının %55'i çevre dostu ve sosyal açıdan sorumlu markaları tercih ediyor. Bu kuşak, sizden dünyayı bir şekilde iyileştirecek olumlu bir amaç edinmenizi bekliyor. Arkasında bıraktığı zarardan bağımsız olarak yalnızca para kazanmak için yapılan herhangi bir iş Z tarafından dışlanma riskini artırıyor.

Şimdi ilginç kısma geliyoruz. Özellikle son bir haftada olmak üzere, 20 yıldır sürdürülebilir finans, sürdürülebilir bolluk ve “Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Gelişme Hedefleri” (UN SDGs) üzerine blog yazıları yazıyorum. Bence artık bu konu hakkında bir şeyler yapılmasının zamanı geldi.

Eğer sadece hissedarların getirileri ve çeyreklik rapor sonuçları üzerinde yoğunlaşırsanız, en yetenekli yazılımcıları veya en karlı müşterileri firmanıza çekemezsiniz. Aynı şekilde, eğer bir emeklilik fonu yönetiyorsanız ancak gelecekte emekliliğini alacak hiç kimse kalmazsa, bir emeklilik fonu yönetmenin anlamlı olduğu söylenebilir mi? Eğer gezegeni yok edersek, hiçbir şeyin anlamını yok.

Bence bir sonraki nesle hitap etmek isteyen herhangi bir finansal kurumun bir amaca ihtiyacı var ve geleceğe yatırım yaptığını kanıtlaması gerekiyor. Sürdürülebilir amaç ve hedefleri olduğunu ve bu konularda ciddi olduğunu göstermesi gerekiyor. Örneğin yenilenebilir enerjiye ve çevre dostu firmalara yatırım yaparken, kar dışında başka hiçbir şey sunmayan silah firmalarından kaçınmak gerekiyor.

Bunu yapabilir miyiz? Bunu cidden yapabilir miyiz?

Çok emin değilim. Şu anda gördüğüm çoğu finans firması sürdürebilirliği pek ciddiye almıyor. Bu firmalar bir yandan sürdürülebilir olduklarını iddia ederken bir yandan da sürdürülebilir olmayan firmalarla anlaşmalarına devam ediyor. Çok sık karşılaştığımız bu anlaşmalar ancak eylemciler dahil olduğunda gün yüzüne çıkıyor.

Finans dünyasına yapılan bunca eleştiri sonucunda, eğer bu endüstri kendini toplum ve dünya için iyi bir güce dönüştürebilirse o zaman geleceğimiz parlak diyebiliriz.

Şu an bu durumu ahlaki açından bir değişim içerisinde görüyorum ve bu sürece öncülük eden birkaç firma var. “World Finance” tarafından belirlenmiş bu kısa liste aşağıdaki gibi.

ABD: Bank of America www.bankofamerica.com

Avustralya: Westpac www.westpac.com.au

Hindistan: Bandhan www.bandhanmf.com

Yeni Zelanda: Kiwibank www.kiwibank.co.nz

İsviçre: Bank Sarasin www.jsafrasarasin.com

Kanada: Vancity www.triodos.com

Nijerya: Access Bank www.accessbankplc.com

Chris Skinner'ın sürdürebilir bankacılık hakkındaki bu güzel yazısının orijinal metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Fintech, dijital dönüşüm ve finansal okur-yazarlık hakkındaki diğer yazılarımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Burak Arslanpay
İnfina Yazılım A.Ş.
Genel Müdür Yardımcısı