İnfina Blog

Fintech Nedir?

Fintech Nedir?

“Finans” ve “teknoloji” sözcüklerinin birleşiminden oluşan fintech, finansal hizmetlerin geliştirilmesi ve otomatikleştirilmesini hedefleyen yeni bir teknolojiyi tanımlamak için kullanılır. Fintech, bilgisayarlarda ve akıllı telefonlarda kullanılan özel yazılım ve algoritmalardan faydalanarak şirketlerin, iş sahiplerinin ve tüketicilerin kendi finansal işlemlerini, süreçlerini ve hayatlarını daha iyi yönetebilmelerini mümkün kılmaktadır.

Fintech’in kapsamı genişleyerek finansal sektördeki her türlü teknolojik yeniliği ve otomasyonu içermeye başladı ve zamanla, finansal okuryazarlık, eğitim ve danışmanlık alanlarının yanı sıra varlık yönetiminin kolaylaşması, borç alıp verme, perakende bankacılık, kaynak geliştirme, para transferleri/ödemeleri, yatırım yönetimi ve daha fazlasını da kapsar oldu.

“Fintech”in Ayrılması

Genel anlamda “finansal teknoloji” kavramı, dijital paranın icadından çift girişli muhasebe sistemine kadar, insanların iş yapma yöntemlerindeki her türlü inovasyonu içerebilir.

İnternet devriminden ve mobil internet/akıllı telefon devriminden bu yana finansal teknolojide önü alınmaz bir büyüme yaşandı. Dolayısıyla ilk başlarda bankaların ve aracı kurumların sistemlerinde kullanılan teknolojiyi kapsayan fintech, artık kişisel ve ticari finansa da yönelik çok çeşitli teknolojik girişimleri ifade etmektedir.

Fintech günümüzde, para transferi, akıllı telefonunuzla çek bozdurma, banka şubesine gitmeden kredi başvurusu yapma, yeni iş kurmak için para toplama veya birisinden yardım almadan yatırımlarınızı yönetme gibi çok çeşitli finansal faaliyetleri ifade etmek için kullanılır.

2017 EY Fintech Benimseme Endeksi’ne göre tüketicilerin üçte biri en az iki veya daha fazla fintech hizmeti kullanmakta ve fintech’in gündelik yaşamlarının bir parçası olduğunun artık farkına varmaktadır.

Fintech ve Yeni Teknoloji

Makine öğrenmesi/yapay zekâ, öngörücü davranış analizi ve veriye dayalı pazarlama gibi yeni teknolojiler, tahmine dayanan işleri ve alışkanlıkları finansal kararlardan çekip çıkaracaktır.

“Öğrenme” uygulamaları sadece kullanıcıların kendilerine has alışkanlıklarını öğrenmekle kalmayıp, otomatik ve farkında olmaksızın aldıkları harcama ve tasarruf kararlarını nasıl daha iyi hale getirebileceklerini de onlara öğretecektir.

Müşterilere basit temel işlerde yardımcı olmak ve verimliliklerini artırmak için sohbet robotlarını ve yapay zekâ destekli ara yüzleri kullanan fintech, otomatik müşteri hizmetleri teknolojisine de rahatlıkta uyarlanabilir.

Fintech’e Genel Bir Bakış

Fintech girişimlerine 2016 yılında 17,4 milyar dolarlık yatırım yapıldı, global değeri 83,8 milyar doları bulan 26 fintech unicorn’u olduğunu hesaplayan CB Insights’a göre 2017'de yatırımlar bu meblağın üzerine çıkacak şekilde devam etti.

En fazla fintech girişimine sahip olan Kuzey Amerika’yı nispeten az bir farkla Asya takip ediyor.

Global fintech yatırımları, Kuzey Amerika’da hisse senetlerindeki ciddi yükseliş sayesinde 2018'in ilk çeyreğinde yeni bir rekora imza attı.

Fintech işlemlerinde Birleşik Devletleri geride bırakabilecek olan Asya’daki yatırımlarda da ani yükselmeler yaşandı.

Avrupa’daki yatırım faaliyetleri 2018 ilk çeyreğinde önceki dönemlere göre daha düşük olmasına karşın ikinci çeyrekte yeniden artışa geçti.

Fintech İnovasyonlarının En Aktif Olduğu Konular

Açık bankacılık, yani finans kuruluşları ve üçüncü şahıs hizmet sağlayıcılarının bağlantılı olduğu bir ağ yaratan uygulamalar oluşturmak için, kurumların üçüncü şahısların banka verilerine erişebilmesi gerekmektedir. Bunu yapan uygulamalar farklı finans kuruluşlarıyla bağlantılar kurarak müşterilerine aynı platform üzerinden farklı hizmetler sunabilmektedirler. Örnek olarak, hepsi bir arada para yönetim aracı olan Mint’i gösterebiliriz.

“Sigorta” ve “Teknoloji” kelimelerinin birleşiminden oluşan Insurtech teknoloji kullanımı ile sigorta sektöründeki uygulamaları basitleştirmeyi ve modernize etmeyi amaçlar. Insurtech firmalarına örnek olarak Oscar’ı gösterebiliriz.

“Regülasyon” ve “teknoloji” yani regtech finansal hizmet sunan şirketlerin, özellikle kara para aklama ve müşterini tanıma (KYC) gibi, sektör regülasyonlarına uyabilmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Regtech firmalarına örnek olarak 2011 yılında kurulan Cube’u gösterebiliriz.

Robo-danışmanlar, yatırım danışmanlığını otomatikleştirmek için algoritmalar kullanarak maliyetleri düşürmekte ve erişilebilirliği artırmaktadır. Robo-danışmanlık platformlarına örnek olarak Betterment gösterilebilir.

Fintech Kullanıcıları

Kimler fintech kullanır?

Dört büyük kategori vardır:

  • Bankalar
  • Bankaların ticari müşterileri
  • Küçük işletmeler
  • Son kullanıcılar

Mobil bankacılığa yönelim, veri ve bilgi artışı, daha doğru analizler ve erişimin merkezi olmaktan uzaklaşması tüm gruplar için şimdiye kadar hiç bilmediğimiz şekillerde etkileşim kurma fırsatı yaratacaktır.

Ülkelerin finans sektörlerinin gelişiminde de fintech merkezi olmak, fintech yatırımları için uygun ortam oluşturmak önemli katkı sağlayacaktır.

Fintech, dijital dönüşüm ve finansal okur-yazarlık hakkındaki diğer yazılarımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Burak Arslanpay
İnfina Yazılım A.Ş.
Genel Müdür Yardımcısı